myTaste.se

Hemmagjord müsli för oss frukost älskare

 
Hemmagjord müsli är inte svårt alls att göra, dock är det tidskrävande då man måste röra om i ugnen var 5:e minut. Men gud vad mycket godare det är än köpt. Sen när man kommer på att man gjort den själv så blir det ännu godare. 
 
Det behövs engentligen inga exakta mått för att göra egen müsli. Ta dem fröna som du gillar, ha i vätska och rosta i ugnen på 200 grader tills allt är torrt. Men ni får mina mått på min müsli i alla fall om ni vill kopiera den. Denna variant innehåller kanel och lönnsirap. Men man kan ha flytande honung istället för sirap (min honung var slut) och någon annan krydda som kardemumma eller kokos om man gillar det mer.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
4 dl havregryn
1 dl pumpafrön
1,5 dl linfrön
2 dl solrosfrön
0,5 dl vatten
0,75 dl lönnsirap
1 msk olja
massa kanel
torkad frukt, jag hade russin och gojibär
 
Blanda ihop alla torra ingredienser (vänta med frukterna och kanelen). Men om ni tycker att det fattas av nått så ha i mer av det. Blanda ihop alla blöta ingredienser och höll sedan över och blanda väl. Det ska vara riktigt blött och klumpigt, smaksätt med kanel tills du tycker det räcker, jag hade massor av kanel. Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper på och rosta i ugnen i 20 min. Rör om då och då så att det inte bränns vid och håll koll vid ugnen hela tiden. Ta ut när allt är torrt. Det kan ta mindre än 20 min och mer än 20 min beroende på vilken ugn man har. När det är klart så låt svalna, häll i de torkade frukterna och förvara i lufttät burk. Enjoy!

Kommentarer
Postat av: mamma mindy

Färska bär är alltid pricken över i et :)

2015-01-15 @ 12:20:31 - http://blondis81.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0