myTaste.se

Gymnaiset hjälper inte vuxenlivet

Missförstå mig inte, jag älskade skolan. Jag tyckte speciellt om matte, naturkunskap och mina media ämnen där jag kände mig smart och bra. Men nu efter skolan, har det hjälpt mig? Nej, det har det inte. Det närmsta användande jag har kommit till matten är när det är rea och förändringsfaktor kommer händigt. De ända ämnen som jag helt ärligt kan säga var nödvändiga är Svenska och Engelska.
 
Skolan tycks ju vara ett ställe som ska förbereda oss inför kommande vuxenliv. Men har skolan lärt mig betala fakturor? Nej. Har skolan lärt mig hur jag ska skriva ett CV korrekt? Nej. Skolan har inte ens hjälp i hur man ska söka ett jobb. Det är här kan bli bättre.
 
Behåll matte, fysik, svenska, biologi och allt därefter. För det är bra ifall man bestämmer sig för att plugga vidare på en gång. Men för dem som vill jobba nått år efter blir helt nollställda. Nästan i chock. Man går från att vara i topp och veta allt i gymnasiet till nollkoll efter studenten. Jag säger: lägg till fler vuxen förberedande kurser för egna valet.
 
Den ända kursen min skola hade som faktiskt hjälp efter "skollivet" är mental träning. Som då kändes som en ganska oseriös kurs, men som i efterhand faktiskt kommit till nytta. Skolorna borde erbjuda kurser i CV och PB skrivande alternativ att det ska få större roll i Svenskan. En kurs i hur man skaffar bostad skulle också hjälpa. Eller så skapar man en ända lång 100 p kurs som innehåller allt som har med vuxenlivet att göra. För att sedan erbjuda den till alla tredje ringare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0