myTaste.se

Pasta Parmesan

Idag till lunch gjorde jag det godaste jag vet i mat väg. Pasta med paremsan ost och italiensk skinka! Så enkelt, tar typ max 20 min att göra och smakar så himla gott. Så gott att jag tänkte dela med mig utav mitt recept här på bloggen. Jag vet att detta är en mat rätt som har ett riktigt recept, men jag har bara ätit det på en restaurang och kopierade rättet så gott som det gick. 
 
Man behöver:
Pasta (jag hade fjärils pasta men jag tycker det är godast med penne)
Grädde (Jag hade efterbliven grädde från pannkakorna igår och grekisk yoghurt men gräddfil eller creme fraiche funkar med och är dessutom lite nyttigare)
Pesto (jag hade grön men just i denna pesto rätt så är röd mycket godare)
Permesan ost
Italiensk skinka (jag hade någon rökt men brukar ha prosciutto)
 
Koka pasta till så mycket männsikor som ska äta. Under tiden kokar du upp grädde/andra alternativ tillsammans med pesto i en annan kastrull. Jag brukar ta ett packet grädde när det är 4 personen (2 dl?) annars kan man ju anpassa mängden till det man tycker är gott (om man vill ha supper mycket blött och kladd eller bara så att pastan precis får smak, jag brukar föredra så att det precis täcker pastan. När pastan har kokat klart så häll bort vattnet i ett durkslag och häll sedan ner pastan i pesto blandningen. Blanda runt en stund i kastrullen innan du stänger av plattan. Här får man välja själv ifall man vill ha i osten så den smälter eller ha den ovanpå som jag har. Det är en smaksak. Häll sedan ner på tallrikar och lägg på skinkan och osten. Klart att avnjutas. 
 
Ett tips är att strö på pinjenötter också, super gott till och ger lite mer tugg motstånd. För er som är salt fantaster och undrar varför det inte är salt i pastan och så, skinkan och osten är så pass salt för mig iaf att det räcker, blir lätt för mycket salt. 

Kommentarer
Postat av: Isabella Carrera

Jäklar vad gott det ser ut!!!

2015-01-07 @ 16:08:07 - http://nouw.com/isabellacarrera
Postat av: Oslofru

Mmmm nu blev jag hungrig :) <3

2015-01-07 @ 16:10:27 - http://www.oslofru.com
Postat av: Oliwia

det där såg riktigt gott ut!!

2015-01-13 @ 23:12:57 - http://oliiwiaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0