myTaste.se

How to bagel

 
Här kommer nu recept på bagels. Jag har gjort om ett recept från arla lite till mitt eget. Eller ja, jag har bytt ut lite av mjöl mängden till grahams mjöl och istället för sirap haft honung för att få det lite mindre onyttigt. Om ni vill kan ni ju byta tillbaka till vanligt mjöl och sirap. Ett till "tips" är att doppa bagel i frön, jag hade inte så mycket så jag ströade bara över lite. Det blir betydligt snyggare och godare om hela ytan är täckt. Och gärna med olika från. Så som sesam, vallmo, pumpa och solrosfrön. Gärna blanda också. Kolla lailas recept här
 
Bagel
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2,5 tsk salt
2 msk flytande honung
13,5 dl vetemjöl special
vatten till kokning
 
Pensling
1 uppvispat ägg
frön till garnera med
 
Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt, honung. (vill man göra kanel & russinbagels ska russin och kanel tillsättas nu)
Tillsätt lite mjöl i taget.
Arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Degen skall vara stum och ganska hård.
Låt den jäsa i bunken till dubbel storlek under bakduk i cirka 60 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.
Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så att den större ring bildas.
Jäs bagelsen under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i cirka 45 minuter.
Koka upp vatten i en stor kastrull.
Sätt ugnen på 175 grader.
Koka degringarna i vattnet, några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida.
Låt dem torka av på en ren kökshandduk.
Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita och strö över valfria frön (kanel & russinbagels ska bara penslas med äggvita, alltså inga frön)
Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i 20-25 minuter.
 
Jag tycker bagels är godast rostade med philadelphia ost, skinka och tomat/gurka.

Kommentarer
Postat av: emiza

ser gott ut

2015-01-13 @ 07:59:01 - http://eemiizas.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Tack för tips. Ska testas! Gillar din blogg. Bra recept och inlägg! Helt i min smak.

Svar: Tack så mycket! ^^
Malin Sundström

2015-01-13 @ 23:18:39 - http://atasteoflisa.blogg.se/
Postat av: Anna Holm

Åhh, gött! Har du testat kanel/russin? ^^ Åt alltid rostade cinnamon/raisin bagels med smör som smälter över den när jag bodde i England och åh vad gott!

Svar: Nej, men jag såg att man kunde ha i det och ska testa det nästa gång! Det lät supergott! :p
Malin Sundström

2015-01-14 @ 19:43:29 - http://annamarialouiseholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0