myTaste.se

En tanke

Jag kom och tänka på en underlig sak idag. När började kvinnor att raka hela sina kroppar egentligen? Kollar man på serier och filmer som ska föreställa 1800 talet till tidigt 1900 tal så tycker jag att alla tjejer ser så himla rena och fina ut. Det vill säga, rakade. Jag läste en text om 1800 talet, då män först såg en kvinna naken på sin bröllopsnatt, där mannen ville annullera giftermålet dagen efter bröllopsnatten. Allt hår som egentligen finns på en kvinnas kropp var chockerande för honom. 
 
Jag kollade hur som helst upp detta och tydligen så har kvinnor plockat bort hår från sina kroppar ända sen antiken. Fast då var det endast för hygienens skull, så att man inte skulle få löss och loppor på sig. Det var inte fören på 20-talet som man började raka sig för utseendes skulle i armhålan, när armlösa klänningar blev populärt. Jag undrar då vad dem rakade sig med. Jag fattar att det är en rakhyvel av något slag, men det kan ju inte varit särskilt skönt att raka sig med en sån där stor grej som män rakade sig med. Jag orkar inte googla men jag undrar hur de såg ut på den tiden jämfört med våra rakhyvlar nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0