myTaste.se

En mensigare värld

 
Bilden är från en konsert med gossip taylor. Det blev världens nyhet att hennes tampong snöre stack ut under hennes konsert, men inte så märkvärdigt tycker jag. Löjligt att man måste hålla koll på sitt tampong snöre så ingen ska göra en skandal om det. 

Jag kände bara för att uttrycka min ståndpunkt i denna fråga efter att ha läst en artikel. 
 
Jag ska inte ljuga, jag är inte den som pratar öppet om mens offentligt som på tåg, buss eller facebook. Men jag läste nyss en artikel om menstabun i u-länder. Och fan alltså, jag fick nästan ont i magen av att läsa allt som flickorna får vara med om bara för att de råkar ha fel "kön". I en artikel från göteborgsposten kan man läsa det här:
 
"I ett enkelt skjul, med en ingång så liten som ett mindre fönster, sitter 14-åriga Uttara Saud ihopkrupen. Det är här hon ska sova inatt, hennes status är just nu lägre än djurens. Det beror på att hon har mens."
 
Jag har uppfattat det som att en kvinnas första mens var något att fira och vara glad över. Mamman köpte tårta och man bjöd in familj och vänner för att fira att ens dotter är en kvinna nu. Vart gick det fel? Jag ser ingen fira sin första mens. Snarare att de gör allt som går för att dölja det. Jag tycker det är synd, mens är något coolt. Att "odla" ett barn i sin kropp är coolt. När man tänker efter, det är lite som en superkraft. En superkraft som vi kvinnor har men inte män. Det är coolt och mens är coolt. Superhjältar är vad vi är. Tack vare mensen så kan vi få barn och det är inget att skämmas över. Dessutom är regelbunden mens något som visar att kroppen mår bra och det ska man tacka för.  

Kommentarer
Postat av: Anna Holm

Mhh, det är så sjukt fel behandling av människor!

2015-01-14 @ 19:38:22 - http://annamarialouiseholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0