myTaste.se

Chokladmousse

 
 
Vi hade kvar över 1 liter vispgrädde i kylskåpen sen efter nyår, så jag passade på att göra lite chokladmousse efter att jag hittade en halv choklad kaka kvar i baklådan. Jag gjorde inte fter något recept direkt. Utan jag har för mig att man har grädde, choklad, äggula och socker? Så det var det jag hade. Mitt recept såg väl ungefär ut så här.
 
1 äggula
1,5 socker
100 g choklad
2 dl vispgrädde
bär
 
Vispa socker och äggula. Smält chokladen och häll i den i socker/ägg smeten. Vispa grädden och vänd ner det i chokladsmeten. Häll ner i dessert glas och ställ i kylen. Om man vill, som jag brukar vilja, så garnera med grädde och bär. I detta fall så använde jag mango, jag föredrar hallon men dem var slut. 
 
Chokladmousse går verkligen inte att misslyckas med, utseendemässigt kanske det går, men aldrig på smaken så det är bara att testa sig fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0