myTaste.se

polkagris macron

Detta är det ända recept på själva macron marängen som jag faktiskt lyckats riktigt bra med. Det är med italensk maräng och ska tydligen vara enklare. Vilket det var också haha. Kom ihåg att tricket till fina skal är att verkligen låta smeten vila 1 h på plåten. Ett till tips är att sikta ihop mandelmjölet och florsockret innan om ni är som jag och måste vispa för hand med elvisp. Och att verkligen väga allt istället för att lita på dl mått. Håll koll på sockret också så att det inte bräns.
 
Macarons 
120 gram åldrad äggvita, uppdelad i två skålar 
35 gram strösocker 
150 gram strösocker till sockerlag
50 gram vatten 
150 gram mandelmjöl 
150 gram florsocker

Valfri fyllning. Jag gjorde polkagris ganache.

Macarons  
Sikta mandelmjölet ihop med florsockret. Ställ åt sidan sålänge. 
Vispa 60 g äggvita till ett vitt skum. Tillsätt 35 g strösocker under vispning.
Koka upp socker och vatten till socker lag utan att röra om. När lagen nått 118 grader så ta bort den och häll i marängen och vispa till den är kall. Kan ta mellan 15 till 20 min. Börja vispa på låg hastighet för att sedan höja den.
Rör ihop resten av äggen tillsammans med mandelmjölet med florsockret. Vänd ner i marängen. Rör inte för mycket, men var samtidigt inte rädda för att få ihop den jämt. Nu kan man färga den innan man spritas ut den på en plåt.
Fyll en sprits och spritsa ut små runda cirklar på bakplåtspapper. Ungefär lika stora som en 5 krona. Banka ur luft genom att ta hela plåten och slå i bänken.
Vila 1 h innan du gräddar plåtarna 1 och 1 i 10 min på 155 grader.
Låt dem svalna innan de tas bort från bakplåtspappret. 
 
Fyllning går att googla och bara fantasin sätter gränser här. Jag gjorde polkagris ganache. Värm grädde och häll i vitchoklad. Rör om tills att smält. Häll sedan i krossade polkagrisar. Väldigt krossade! Ställ i kylen för att stelna. Sen är det bara att fylla på.

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
myTaste.se

2014-12-18 @ 16:58:21 - http://www.mytaste.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0