myTaste.se

Lussekatter

I vanliga fall så bakar vi lussekatter i flera omgångar för att det tar slut så snabbt. Men i år så bakade ingen tills jag själv tog saken i egna händer. Dem blev faktiskt väldigt goda och saftiga. Men det blev bara två plåtar då jag råkade göra dem väldigt stora. Vet inte ifall det spelade någon roll men jag hade nog gjort dubbelsats ifall jag hade vetat. 
 

Ingredienser

  • 50 g jäst
  • 100 g Arla® Svenskt Smör
  • 5 dl Arla® mjölk
  • 250 g Arla Köket Kesella® kvarg
  • 1 pkt saffran à 0,5 g
  • 12 dl strösocker
  • 12 tsk salt
  • 17 dl vetemjöl
  • russin
  • 1 ägg
 

Gör så här: 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i 35 bitar och baka ut till lussekatter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: sofia

åh va gott!

2014-12-22 @ 15:53:56 - http://www.sofiiaeklund.forme.se
Postat av: leavanny.blogg.se

Gott!

2014-12-22 @ 18:13:27 - http://leavanny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0