myTaste.se

Anna Kinberg Batra

 
Alla har väl vid det här laget läst om moderaternas förmodligen nya ledare Anna Kinberg Batra. Jag tycker det jättekul att en kvinna ses som favorit till denna position. Hon är andra kvinnan som har chans att leda Sverige efter Mona Sahlin. Men det finns saker hon har sagt och gjort i det förflutna som får mig att tvivla starkt på henne. Kan hon göra ett lika bra jobb som Reinfeldt? Kan hon leda Alliansen till val seger i vår? Jag tror inte det.
 
Jag vet att det är dåligt av mig att döma en person för handlingar som gjordes för flera år sedan. Men jag kan inte hjälpa det. -98 sa hon till exempel att "stockholmare är smartare än lantisar". Vilken offentligen person säger så? Säger man så, så förolämpar man ju i princip resten av hela Sveriges befolkning. Jag vet att det var över 10 år sedan och hon har erkänt att det var dumt. Men många är långsinta och kommer att minnas detta när hon sitter där. Ända sen hon blev favorit inför posten har klippet på Youtube när hon säger detta klickats över 100 000 gånger enligt SvD.
 
Och 2001 lämnade hon in en motion om att avskaffa CSN. Nu vet inte jag om CSN fungerade bra då eller inte. Men det jag har hört så fungerade det på samma sätt. Jag kan verkligen inte förstå hur hon kan tycka att det är bättre för studenter att låna privat från banker. Jag kan verkligen inte, hur jag en vrider och vänder. Det skulle aldrig fungera att låna så mycket pengar från en bank med ränta. Det slutgiltiga beloppet skulle ju nästan dubblas eftersom ingen kan betala tillbaka direkt efter sina studier. Jag är glad att motion avslogs annars hade jag aldrig sökt till universitetet idag.
 
Dessutom vet jag inte hur jag ska tycka om att hennes man är komiker. Alltså det är ju kul att hon är kär och har familj och så. Men han skämtar ju om deras sex liv och om deras kamp att få barn. Självklart kan detta få positiv inverkan då hon blir mer "mänsklig" a man of the people. Men jag kan bara inte ta det seriöst. Nu kanske det är jag som är dålig här och kräver att min statsminister ska vara någon slags övermänsklig robot utan error. Men på nått sätt är det så jag vill ha det. Människor gör fel ibland och ibland lite oftare, det känns otryggt när det har med mitt älskade land att göra.
 
Jag antar att bara tid kan visa ifall hon är värdig ledare eller inte. Jag har mina tvivel som sagt med önskar all lycka inför valet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0